Škoda Fabia: nejlepší reklama 2007
Cukrářský spot na novou fabii si odnesl Zlatého lva z mezinárodního reklamního festivalu v Cannes. Ten je v reklamní branži stejně důležitý jako pro herce předávání Oskarů a pro sportovce olympiáda. Soutěžilo osmadvacet tisíc prací z celého světa.
České reklamky Cannes 2007 neoslnily. O lvy se přitom ucházelo rekordních 69 tuzemských prací. Uspěla jen agentura Mark BBDO. Se svou kampaní pro Pizza Coloseum, ve které poslíček obchází ve večerních hodinách konkurenční pizzerie a hledá hosta, který si objednal jejich pizzu, se probojovala alespoň do užšího výběru v kategoriích Promo a Media.
„U většiny českých produktů je výjimečné, aby na ně dělaly reklamu zahraniční agentury. U Škodovky je to však pravidlem. Neznamená to, že Češi jsou špatní, zahraniční agentury se ale víc odvážou,“ říká Eda Kauba z agentury Euro RSCG. „Pečená“ fabie bodovala díky odvážnému nápadu. „Nikdo předtím neudělal auto jako dort,“ dodává Kauba.
„To, že česká reklama nezískala ani jednoho lva je samozřejmě neúspěch. Na druhou stranu se to opakuje po většinu let,“ říká Martin Charvát z agentury Konektor.
Úspěchy českých tvůrců na minulých ročnících festivalu se zatím dají spočítat na prstech jedné ruky. Jako první bodovala hned počátkem devadesátých let reklama na zubní pastu Colgate od pražské agentury Young & Rubicam, která získala Stříbrného lva.
Kreativci se shodují, že české agentury sice dokážou vytvořit solidní standard, ve špičce se jim už tolik nedaří. Je to dáno i tím, že zatímco v Cannes pravidelně vítězí práce pro velké společnosti, čes-ké reklamky soutěžily převážně s pracemi pro drobné klienty.
I kousky oceněné českými Louskáčky tak odešly s prázdnou – ať už se jednalo o vtipné kampaně vytvořené pro jazykové školy Belecole, nebo pro Společnost pro odvykání kouření na motivy „cigarety, nebo sex“.
V nich zobrazení kuřáci mohou v noci v ložnici vsadit už leda tak na pletení, případně zaujmout funkci stojanu pro lampu.
Nakonec i úspěch reklamy na zubní pastu Colgate od pražské agentury Young & Rubicam z devadesátých let byl tak trochu velký omyl.
V reklamě nazvané „Mrazík“ na zubní pastu Colgate, v ukázce z ruské pohádky louskala Marfuša ořechy zuby. Na porotu to tehdy mylně zapůsobilo jako ukázka typického českého venkova ve spojení s novým západním produktem.
O vysoké úrovni letošního festivalu svědčí fakt, že porota rozhodně nešetřila cenami Grand Prix – tedy nejvyšším oceněním v dané kategorii.
Zdroj: ekonomika.ihned.cz